A. zakwaterowanie w hotelu – cena na osobę
B. zakwaterowanie w apartamentach – cena za cały apartament dla podanej liczby osób (umieszczonej za literą, np. B4) Jednostki zakwaterowania (apartament, pokój) sprzedawane są tylko jako całość. Ceny umieszczone w tym katalogu są tygodniowe (jeżeli w cenniku nie podano inaczej). Podstawową jednostką pobytową jest sobota-sobota (jeśli nie podano inaczej). W niektórych określonych rodzajach zakwaterowania możliwy jest krótszy pobyt.
W ten sposób zaoszczędzą Państwo zarówno na cenie, jak i na długości pobytu.
Dokładną cenę można uzyskać dzięki prostemu obliczeniu – np. w przypadku zniżki typu 7=6 cena za cały apartament na tydzień dzielona jest na liczbę dni (cena za 1 dzień). Podobnie postępujemy także w przypadku zniżki14=12, gdy zsumują Państwo cenę za dwa tygodnie (prosimy zwrócić uwagę na różne ceny w poszczególnych okresach cenowych). Takie samo obliczenie dotyczy także zakwaterowania w hotelu, gdzie chcą Państwo przebywać krócej niż 1 tydzień. Zniżki typu 7=6 nie można wykorzystać podczas krótkich wyjazdów (krótszych niż tygodniowych).
Zniżki dla dzieci obowiązują zawsze dopiero od 3. łóżka (dostawki), jeżeli pokój zajmują już dwie osoby płacące pełną stawkę. Zamieszczony w cenniku przedział wiekowy obowiązuje zawsze od-do określonego wieku, czyli przykładowo cena w przedziale 2-12 lat obowiązuje dla dziecka, które w dzień rozpoczęcia pobytu miało już 2 lata albo do końca pobytu nie skończy 12 lat.
W niektórych hotelach, rezydencjach apartamentowych czy apartamentach pobyt młodszych dzieci jest darmowy.
Dzieciom, które podróżują za darmo, nie przysługują żadne usługi (np. w postaci łóżka czy wyżywienia). Prosimy pamiętać, że w większości hoteli (rezydencji apartamentowych) klient jest zobowiązany wypożyczyć łóżeczko dziecięce bezpośrednio na miejscu (około € 4,- až 7,-/ den), Czasami hotele wymagają także uiszczenia na miejscu stałej opłaty (około € 5,- až 8,-/ den) za pobyt dziecka.
Zwracamy również Państwa uwagę na fakt, że w niektórych pokojach hotelowych czy też rezydencjach apartamentowych nie jest możliwe umieszczenie własnego łóżeczka dziecięcego. Jeżeli klient umieści w pokoju własne łóżeczko, właściciel ma prawo zażądać uiszczenia opłaty, ewentualnie nie zezwolić na umieszczenie łóżeczka oraz wymagać wypożyczenia łóżeczka. Czasami właściciel od razu umieszcza w pokoju łóżeczko i przy wymeldowaniu wymaga uiszczenia opłaty. Opłatę za pobyt dziecka (wypożyczenie łóżeczka, stała opłata za pobyt) uiszcza się najczęściej przy odjeździe.
Radzimy zapoznać się z warunkami pobytu dzieci już przy rezerwacji. W ten sposób unikną Państwo nieprzyjemności w czasie pobytu.
Częścią instrukcji dotyczących odjazdu jest również polecana trasa, gdzie w przybliżeniu podane są ceny paliw napędowych oraz wysokość opłat drogowych. Klient jest odpowiedzialny za dotrzymanie terminu rozpoczęcia i zakończenia imprezy turystycznej. W przypadku późniejszego przyjazdu na miejsce pobytu z powodów technicznych, komunikacyjnych lub w wyniku działania siły wyższej klientowi nie przysługuje prawo do odszkodowania za niewykorzystane usługi.
Włoska sieć komunikacji drogowej należy do jednej z najlepszych w Europie. Prawie cała droga do celu Państwa urlopu wiedzie autostradami. Za korzystanie z nich pobierane są opłaty. Nie polecamy Państwu jednak zamiany autostrad na drogi „powiatowe” – są to bowiem jedne z bardziej uczęszczanych dróg. Opłaty drogowe wahają się od € 7,- do € 45,- w jedną stronę w zależności od długości trasy. W przybliżeniu przejazd na odcinku 100 km autostrady kosztuje około € 5,5. Autostrada z Salerno do Reggio di Calabria jest bezpłatna.
Jeżeli chcą Państwo uzyskać aktualne informacje dotyczące opłat za korzystanie z autostrad, zapraszamy na naszą stronę internetową www.ludor.cz. Mogą tu Państwo obliczyć dokładną kwotę, jaką należy zapłacić na wybranej trasie!
W Austrii istnieje obowiązek posiadania winiety (patrz str. 7 katalogu), natomiast przejazd przez Niemcy jest bezpłatny. Opłata za przejazd przez Brenner wynosi około € 8,- dla samochodów osobowych w jedną stronę.
Z uwagi na nieprzewidziane sytuacje (korki na drogach, zmiany pogody, problemy techniczne) może dojść do przedłużenia czasu podróży. Dlatego pierwszy i ostatni dzień wycieczki przeznaczony jest jeszcze na dojazd, a nie już własny odpoczynek.
Biuro podróży Ludor niniejszym zwraca Państwa uwagę na możliwość ewentualnego opóźnienia i nie odpowiada za szkody, jakie w jego wyniku mogą ponieść klienci. W takim przypadku podróżni nie mają prawa do odstąpienia od umowy ani nie przysługuje im prawo do odszkodowania.
Podstawową jednostką pobytu jest tydzień, dniem rozpoczęcia sobota (jeśli nie podano inaczej). Zakwaterowanie rozpoczyna się zawsze w godzinach popołudniowych (najwcześniej o godz. 16). Zwolnienie apartamentów (pokoi) ma miejsce w dzień odjazdu zawsze do godz. 8-10 (według miejscowego wewnętrznego regulaminu). Wcześniejszy przyjazd lub późniejszy odjazd nie uprawnia do dłuższego korzystania z zakwaterowania. W całych Włoszech mniej więcej w godzinach 12:00-16:00 trwa przerwa popołudniowa (w tym czasie wszystkie sklepy, banki lub biura są zamknięte). W przypadku zbyt późnego przyjazdu (np. po zamknięciu biura) gospodarz może żądać specjalnych opłat. W niektórych miejscach pobytu – jeżeli nie przyjadą Państwo w sobotę – zakwaterowanie może mieć miejsce dopiero w poniedziałek. Więcej szczegółów na ten temat znajdą Państwo w informacjach dotyczących podróży.
Hotele oraz oferowane przez nie usługi odpowiadają danej kategorii. W każdym kraju istnieje inna kategoryzacja zakwaterowania, jak również panują inne nawyki dotyczące żywienia. Kategorie we Włoszech są stosunkowo proste i tak np. trzygwiazdkowego hotelu w Hiszpanii nie można za bardzo porównywać z tą samą kategorią we Włoszech. Jeżeli są Państwo bardziej wymagający i życzą sobie wyższego komfortu, polecamy zarezerwować hotel kategorii ****.
Przydział pokoi prawie zawsze odbywa się za pośrednictwem recepcji. Dlatego nie możemy zagwarantować, że otrzymają Państwo wymagany pokój np. z widokiem na morze, na basen, obok znajomych itd. Przestrzeń w pokoju znacznie się zmniejszy w przypadku umieszczenia w nim jednej lub dwóch dostawek. Dostawką może być kanapa, leżak, rozkładane łóżko lub łóżko piętrowe. Pokoje jednoosobowe są najczęściej małe i przeważnie bez balkonu. Jeżeli opis nie zawiera innych informacji, pokoje nie są wyposażone w lodówkę, kuchenkę, TV, radio, klimatyzację ani suszarkę do włosów.
W niektórych aspektach włoskie nawyki dotyczące żywienia zasadniczo różnią się od polskich – we Włoszech prawie w ogóle nie jada się śniadań. Dlatego włoskie śniadania bywają względnie proste. Śniadanie kontynentalne składa się z pieczywa, masła, dżemu, ewentualnie wędliny, sera, słodkiego pieczywa + napoje (kawa, herbata lub sok). Śniadanie w formie szwedzkiego stołu oznacza samoobsługę, przy czym przeważnie oferowane są składniki śniadania kontynentalnego, które możecie Państwo spożywać w relatywnie nieograniczonej ilości..
Kolacje przeważnie wybiera się z menu, są serwowane (ewentualnie z kliku menu), składającego się z 2-3 dań. Napoje nie są uwzględnione w cenie pobytu.
Apartamenty są wyposażone w prosty sposób, odpowiedni na spędzenie letniego urlopu. Znajduje się w nich niezbędne umeblowanie, aneks kuchenny wyposażony jest w lodówkę oraz naczynia do gotowania prostszych potraw. Apartamenty sprzedawane są jako całość. W żadnym wypadku nie dopuszczamy do sytuacji, w której w Państwa pokoju zostałby zakwaterowany kolejny współlokator. Liczba zakwaterowanych osób (włącznie z małymi dziećmi) nie może być większa niż liczba łóżek w apartamencie. Przekroczenie liczby zakwaterowanych osób uznaje się za naruszenie regulaminu wewnętrznego. W takim przypadku partner zagraniczny może np. domagać się dopłaty lub zatrzymać kaucję. Wszystkie łóżka w apartamentach są uznawane za łóżka tej samej jakości. Prawie we wszystkich apartamentach w dużym pokoju znajdują się rozkładane łóżka (patrz opis). Numer, którym oznaczony jest apartament (A4, B4…), wskazuje na maksymalną liczbę wszystkich możliwych łóżek (tzn. także tych rozkładanych, wyciąganych, wysuwanych), które są do dyspozycji w apartamencie. Jedynie od klienta zależy, jak duży apartament wybierze na swój pobyt.
Apartamenty są wyposażone w różny sposób według uznania i możliwości właściciela. Ponieważ dom (rezydencja) zazwyczaj należy do większej liczby właścicieli, istnieje możliwość, że np. dwa apartamenty obok siebie mogą być wyposażone w zupełnie odmienny sposób. Również z tego powodu w większości przypadków nie możemy zagwarantować umieszczenia dwóch apartamentów obok siebie.
W apartamentach nie ma bielizny pościelowej, ręczników, ścierek, przyborów toaletowych (jeśli w opisie nie podano inaczej). Na każdym łóżku jest poduszka oraz przykrycie (koc); na południu Włoch – tylko poduszka. W większości miejsc pobytu można wypożyczyć bieliznę pościelową za dodatkową opłatą (patrz cennik). Pod pojęciem bielizny pościelowej należy rozumieć dwa prześcieradła i jedną poszwę na poduszkę.
Każde miejsce zakwaterowania ma zazwyczaj własne oznaczenie typu apartamentu. W naszym katalogu staraliśmy się – w celu umożliwienia lepszej orientacji – ujednolicić oznaczenie typów apartamentów. Dlatego oznaczenie typu apartamentu na dowodzie zakwaterowania (voucherze) może różnić się od oznaczenia w katalogu. W razie niejasności prosimy o kontakt z nami jeszcze przed wyjazdem.
W apartamentach nie jest zapewnione sprzątanie. Jednak pod koniec pobytu przed zwolnieniem należy je posprzątać (odmrozić i umyć lodówkę, umyć naczynia, wytrzeć podłogę, wynieść śmieci). W niektórych miejscach po przyjeździe konieczne jest opłacenie końcowego sprzątania (obowiązkowa dopłata) lub opłata ta jest zawarta w cenie bądź też posprzątanie apartamentu wymagane jest od klientów. Jednak za sprzątanie aneksu kuchennego zawsze odpowiada klient. Sprzątanie apartamentu często można zamówić za dodatkową opłatą (co należy zgłosić po przyjeździe), ale nigdy nie obejmuje aneksu kuchennego. Jeśli apartament jest źle posprzątany albo w ogóle nieposprzątany, agencja ma prawo odliczyć kwotę za sprzątanie z kaucji (nawet € 45,-) z kaucji.
Apartament musi być na końcu pobytu dobrze posprzątany i tak przekazany. Sprzątanie końcowe obejmuje ze strony klienta sprzątnięcie aneksu kuchennego (umycie naczyń, wyniesienie śmieci, odmrożenie i umycie lodówki), umycie podłogi łącznie z balkonem, sprzątnięcie łazienki oraz WC. Końcowe sprzątanie ze strony włoskiego partnera (w niektórych przypadkach jest ono wliczone w cenę, a czasami klient musi za nie zapłacić na miejscu w formie obowiązkowej opłaty; w niektórych obiektach nie jest przeprowadzane, a tym samym za idealny porządek odpowiada klient), obejmuje całkowitą końcową dezynfekcję, a od klienta wymaga się dokonania jedynie pobieżnych porządków (sprzątnięcie aneksu kuchennego, pobieżne posprzątanie apartamentu).
Kompletne sprzątanie apartamentu można zazwyczaj także zamówić i zapłacić na miejscu. Nie dotyczy to jednak porządków w aneksie kuchennym, których zawsze dokonują klienci. Jeżeli apartament jest źle posprzątany albo nie jest posprzątany w ogóle, włoski partner ma prawo żądać opłaty za sprzątanie końcowe lub odliczyć daną kwotę z kaucji. Kwota za sprzątanie waha się w granicach od € 15 - 40,-/ apartament.
Po przyjeździe należy uiścić kaucję, której orientacyjna wysokość podana jest w cenniku i na voucherze. Przy wyjeździe kaucja zostaje zwrócona, pod warunkiem że apartament zostanie przekazany przez klienta w takim stanie, w jakim był odebrany.
Basen przy poszczególnych rodzajach zakwaterowania bywa otwarty w okresie 01/6 – 15/9. O dokładnej dacie otwarcia decyduje hotel/właściciel apartamentu na podstawie liczby zarezerwowanych miejsc oraz w zależności od pogody. Zazwyczaj na basenie wymagany jest czepek kąpielowy. Goście zakwaterowani w obiektach bez basenu nie mogą korzystać z basenów innych obiektów.
Nie we wszystkich miejscach zakwaterowania możliwy jest pobyt ze zwierzętami. Jeżeli chcą Państwo zabrać na urlop swojego czteronogiego przyjaciela, należy o tym poinformować biuro podróży już w trakcie rezerwacji. My z kolei podpowiemy Państwu, gdzie pobyt ze zwierzętami jest możliwy. Na każdą jednostkę zakwaterowania zezwala się na maksymalnie jedno zwierzę. Zwracamy Państwa uwagę na fakt, że wstęp zwierząt na plaże publiczne jest zakazany. Pozostaje możliwość korzystania z plaży na obrzeżach ośrodków wypoczynkowych oraz poza nimi.
Wiele plaży jest płatnych (z serwisem plażowym), część plaży jest wolnych (bez serwisu plażowego, zazwyczaj mniej zadbane). Leżaki i parasole nie są wliczone w cenę pobytu (jeśli w opisie nie podano inaczej), ale można je wynająć na miejscu za opłatą (od 5/dzień). Niektóre hotele oraz rezydencje udzielają specjalnych zniżek na ww. usługi (o dodatkowe informacje prosimy pytać na recepcji). Odległości od plaży (w przybliżeniu) są podane według informacji uzyskanych od partnerów zagranicznych. Prosimy zwrócić uwagę na fakt, że nie zawsze plaża położona najbliżej miejsca zakwaterowania jest plażą wolną (bezpłatną).
Woda niemal zawsze nadaje się do spożycia, ale z reguły nie wykorzystuje się jej do bezpośredniej konsumpcji. Polecamy zakupić wodę pakowaną. W obiektach ogrzewanych przy pomocy kolektorów słonecznych woda może czasami być letnia. W południowych Włoszech oraz na wyspach w okresie suszy może w sporadycznych przypadkach wystąpić problem z dostawą wody. Gniazdka są przeważnie na cienkie wtyczki z dwoma bolcami zatem konieczny jest zakup adaptera (przejściówki). Napięcie wynosi 220 V .
Prosimy nie zostawiać w apartamentach, pokojach hotelowych ani w samochodach żadnych cennych rzeczy. W przypadku kradzieży należy pamiętać o sporządzeniu protokołu policyjnego.
W miejscach zakwaterowania z reguły nie jest obecny czeski przedstawiciel biura podróży. Klienci zgłaszają się bezpośrednio na recepcje hotelowe lub do biur centralnych, których pracownicy posługują się oprócz języka włoskiego, także językiem angielskim czy też niemieckim. Numer telefonu dostępny będzie w instrukcjach dotyczących wyjazdu.
Dowód zakwaterowania – voucher – wystawiany jest po zapłaceniu przez klienta całej ceny. Jeżeli dopłata nie zostanie uiszczona w określonym terminie, należy liczyć się z ryzykiem niedostarczenia na czas dokumentów podróży. Sposób przekazania dokumentów jest określony w umowie. Dokumenty dotyczące zakwaterowania przesyłane są na około 8 dni przed rozpoczęciem imprezy turystycznej.
Wyjazd przed lub po sezonie wiąże się nie tylko z niższymi cenami. Niestety istnieje także możliwość, że niektóre obiekty oferujące zakwaterowanie mogą ograniczyć zakres oferowanych usług (np. niedostępny basen, zniesienie wyżywienia w formie szwedzkiego stołu). Ponadto sprzęt służący do zabaw i uprawiania sportu może być niedostępny. Kraje południowe charakteryzuje występowanie dużej liczby owadów. Aby mogli Państwo spokojnie spędzić urlop, polecamy zabrać ze sobą odpowiednie środki przeciw owadom (np. RAID do kontaktu).